Happy buddha massage

De wintermaanden staan bekend om hun donkere karakter. Het is koud, daglicht lijkt schaars, de ene verkoudheid volgt de andere op – en jouw warme zetel lonkt verleidelijk. We begrijpen het wel, hoor. Toch is het belangrijk om niet toe te geven aan die futloosheid. Hoe je dan toch meer energie kan krijgen? Wij geven je enkele tips mee.

1. Ga op zoek naar een vast ritme

Wanneer je je futloos voelt, is het belangrijk om een vast ritme in je dagen te brengen. Zo dwing je die interne klok om beter te gaan functioneren – en went je lichaam aan een bepaald aantal uren slaap per dag. Da’s lekker vertrouwd, waardoor je lichaam snel geconditioneerd zal worden om op tijd moe te worden – en ook om op tijd op te staan.

Probeer dus (in de mate van het mogelijke) elke dag rond hetzelfde uur te gaan slapen – en rond hetzelfde uur op te staan, zodat je rond de 8u slaap per nacht krijgt. In het begin zal dit even wennen zijn, maar de uitgeruste ochtenden die je ervoor in de plaats krijgt? Onbetaalbaar!

2. Water is jouw beste vriend

Wanneer het zo koud is buiten, is de kans groot dat je eerder neigt naar warme drankjes zoals thee en koffie. Snappen we. Maar probeer toch elke dag opnieuw aan die broodnodige acht glazen water per dag te komen. Wanneer je voldoende hydrateert, zorg je voor natuurlijke zuivering van je lichaam – wat zowel mentaal als fysiek zorgt voor meer energie.

3. Eet jezelf energiek!

In de winter durven we sneller naar een zware maaltijd grijpen. Is het niet dat ene exuberante kerstmenu of die uitgebreide maaltijd op oudjaar, dan is het wel de gewoonte om die koude wandeling naar de winkel te vervangen door een take-out-maaltijd.

En dat begrijpen we. Het is koud, we voelen ons niet top – en we hebben nood aan comfortfood. Maareuh… Gezond eten kan ook comfortfood zijn! Het magische woord? Stamppot! Geniet van deze winterse topper, boordevol wintergroenten zoals bloemkool, boerenkool, andijvie, spinazie, spruitjes, … Deze groenten zitten vol ijzer, wat op zijn beurt dan weer zorgt voor meer zuurstof in je bloed. Heerlijk warm, aangenaam vullend en… ontzettend gezond!

4. Sociaal contact doet wonderen voor je humeur

Het is koud. Het is donker. Je bent moe. De kans is groot dat je heel wat avonden in de zetel doorbrengt, onder een dekentje genesteld, met een blik op oneindig (of Netflix. Of je smartphone). En hoewel een avondje alleen wonderen kan doen, is het niet de bedoeling dat je de hele winter alleen doorbrengt. Gebruik dus liever die smartphone om vrienden en familie mee op te bellen om iets leuks te gaan doen.

Ga samen iets eten of drinken, bezoek de kerstmarkt, ga samen shoppen – of nodig ze bij je thuis uit. Geloof ons: gezellig vertoeven tussen de mensen die je het liefste ziet? Dat doet wonderen voor je humeur. En je energiepeil!

5. Ga de zon achterna

Wanneer je een normale 9-5 job hebt, is de kans groot dat je dat winterse daglicht totaal mist: het is donker wanneer je thuis vertrekt – én wanneer je weer naar huis gaat. Je brengt de hele dag binnen door – en probeert zo min mogelijk het pand te verlaten (het is tenslotte wel koud, hé, seg). Logisch.

Maar hierdoor krijg je algauw een tekort aan daglicht, wat die winterdip des te meer in de hand werkt. Zonlicht zorgt tenslotte voor de aanmaak van vitamine D – wat broodnodig is voor een goed humeur en een hoog energielevel. Ga daarom toch eens regelmatig naar buiten, voor een blokje om (helemaal ingeduffeld in jas, muts en sjaal, natuurlijk). Toch écht te koud of te nat? Probeer dan een plekje aan een raam te versieren.

6. Beweeg voldoende

Je hebt het vast al wel horen vliegen: we bewegen te weinig. Door een grote groei aan kantoorjobs, hebben heel wat mensen vaak dagen waar ze 7+ uur statisch aan een bureau zitten. Je bent mentaal dan wel druk bezig, maar door weinig te bewegen is het risico op suffen en een verminderde concentratie groter.

Strek daarom regelmatig de benen. Dit kan je doen door steevast de trap te nemen, in plaats van de lift. Of door misschien een standing desk aan te vragen op kantoor?

Algemeen gezien is de ‘regel’: 50 minuten werken, 10 minuten pauze. Gebruik die 10 minuten dan ook wijs, door eens een wandelingetje te maken, bijvoorbeeld! (ps: regelmatig bewegen op de werkvloer zorgt ook voor minder stress. Win-win!)

7. Trakteer jezelf op me-time

Zelfs met alle voorgaande tips, is het gemakkelijk om verloren te raken in die wintersleur. Probeer die dan ook op tijd en stond te doorbreken met leuke extraatjes die ervoor zorgen dat je volledig kan ontspannen. Denk aan al die activiteiten die al lang op je lijstje staan, maar steeds moeten opschuiven. Dat ene boek eindelijk lezen? Naar de bioscoop gaan met heerlijke warme popcorn? Eens gaan eten in dat speciale restaurant?

Of… nog eens naar de sauna gaan, natuurlijk! Een dagje sauna/wellness doet tenslotte wonderen voor je humeur én je energiepeil. Hét perfecte excuus, dus, om eens een dagje van de aardbol te verdwijnen – en een hele dag in weelderige luxe te spenderen.

Bron: https://www.Relaxy.be